-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16917)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7995)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27100 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

آيا مسائل اخلاقي صرفاً در حوزة دين قرار ميگيرند يا جنبههاي ديگري نيز دارد؟



بحش مهمي از مباحث اخلاقي مبتني بر دين نيست وقتي با چشم پوشي از دين انسان از طريق هدايت فطرت به يك رشته از اصول پي ميبرد، و لذا بزرگان بحثي پيرامون رابطة دين با اخلاق دارند، استاد جعفر سبحاني اين رابطه را از دو ديدگاه بررسي ميكنند:

1. نقش دين به معني تكليف و دستورات ديني در مورد اصول اخلاقي كه تأثير دين در اين بخش در پرورش اخلاقي و تعديل غزائز خلاصه ميشود.

2. نقش دين به معني عقيده به ماوراي طبيعت و روز جزا كه به عنوان ضمانت اجرايي آن اصول موثر است، بنابراين درست است كه شالودة فضيلتها و ارزشها در درون ما است و تمايلات والاي انسان، ما را به اصول و ارزشها هدايت ميكند ولي بايد به اين نكته نيز توجه نمود كه پايه روشنگري انسان، بسيار محدود است، چشم انداز زندگي بسان اقيانوس فرورفته در تاريكي است كه عقل و خرد، فطرت و نهاد بخشي از آن را روشن ساخته و چون دين از افق بالا سخن ميگويد و از قوانين حاكم بر درون و برون انسان حاكم است، اطلاعات گستردهتري در مورد ارزشها خواهد داشت و لذا ميتواند الهام بخش برخي از ارزشها باشد كه از عقل و فطرت ساخته نيست. در اين رابطه كتاب مدخل مسائل كلام جديد استاد جعفري سبحاني مراجعه كنيد. مرحوم علامه طباطبائي در تفسير الميزان در ابتداء سورة بقره الم ذلك الكتاب لاريب فيه هدي للمتقين هدايت را به هدايت اوليه و ثانويه تفسير نمودهاند و مطالب مفيدي در بيان تفاوت ميان آنها كه مربوط به موضوع مورد سؤال است ارائه نمودهاند كه انشاء الله مراجعه خواهيد نمود ضمناً سخن پيامبر اسلام(كه فرمودهاند: بعثت لاتمم مكارم الاخلاق ميتواند پاسخ خوبي به اين صورت باشد كه پيامبران نيامدهاند بگويند ظلم بد است، دروغ، بد است، وفا به عهد خوب است بلكه اينها اموري فطري است كه بعد همه ميدانند اما بر پاية اخلاق ميتوان اوج ديگري در آسمان معنويت گرفت كه هدايتگران مخصوص به خود را ميخواهد كه به فرمايش پيامبر ( تتميم اخلاق است و هدف بعثت يا همان هدايت ثانويه است و در صورت عمل به هدايت اوليه يا همان دانستههاي فطري (اخلاق) تحقق مييابد.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.